fredag 6 april 2012

Glad påsk!


Jag kom att tänka på att när jag var liten så var långfredagen en speciell dag. Därför att den var längre än andra dagar! Fast egentligen inte, det bara kändes så.

Långfredag skulle förr präglas av sorg eftersom den dagen varit lång och besvärlig för Jesus. Ända fram till 1969 fanns ett förbud mot att ha öppet på offentliga tillställningar. Affärer, restauranger och dansställen var därför stängda. I radion spelades enbart lågmäld musik och som jag minns det av det mer sorgsnare slaget. Deppmusik! Varken Beatles, Tages eller Hep Stars! Och vi vet ju vad musik gör med vårt sinnestillstånd.

Av detta följde att även lek och bus inte var tillåtet. Man skulle ha tråkigt och lida, åtminstone lite grann, vi skulle vara kollektivt ledsna denna dag. På så vis blev den här dagen lite längre förr!

Nuförtiden tror jag att långfredagen, tillsammans med juldagen, är en av de största festdagarna. Jag för min del tycker mer om att ha kul och skratta, så

Glad påsk på er allihopa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar