fredag 23 mars 2012

Har du sett en kanin med glasögon?

Jag läste i en artikel i Expressen att vi håller på att bli alltmer närsynta därför att vi stirrar för mycket på TV och dataskärmar. Eller egentligen, närarbete orsakar närsynthet.

Förr trodde forskare att närsynthet berodde uteslutande på genetik, men studier har visat att så inte är fallet. Statistik talar dessutom sitt tydliga språk, på 1930 talet var cirka nio procent av svenskarna närsynta. Idag är den siffran nästan fyrtio procent! Kanske är det därför det är så lätt att hitta billiga läsglasögon?

Det som jag tycker är särskilt intressant är att vi själva kan göra något åt det. Till exempel, om vi vistas mer utomhus tränas ögonen av att vi helt enkelt ser mer på långt håll. Vi kan på så vis motverka att vi sitter lång tid framför datorn. Så när du läst det här bör du kanske göra något annat en stund. 
Ta en promenad kanske?

Det finns även studier som visar att för mycket protein ökar närsynthet. Då kan vi välja att äta mer grönsaker. När jag var liten fick jag höra att man fick bättre syn om man åt upp sina morötter. Det kanske ligger någonting i det?
                                                                                                   
Jag har ännu inte sett en kanin med glasögon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar