fredag 23 september 2011

Flugan

Jag vaknade av att en fluga flög omkring i sovrummet i söndags morse. Det var kallt ute, till och med frost på bilrutan och alltså egentligen för kallt för den lille stackaren. Jag låg och störde mig på den här flugan som av någon anledning valde att flyga precis kring mitt ansikte.

Efter en stund satte den sig till vila på mitt sängbord, det skulle den inte ha gjort. Jag sträckte ut handen för att skrämma bort den, men jag lyckades av någon anledning bedöva den, så den trillade på golvet och surrade omkring och försökte överleva. Jag tog en tidning för att förkorta lidandet.

Lidandet för vem? Dagligen läser vi i tidningarna om våld och elände och reagerar knappt med en suck ens. Här slår jag ihjäl en fluga och rörs till tårar över att ha haft ihjäl sommarens och årets kanske sista fluga.  Jag funderar och tänker att den här flugan kanske hade en anledning att väcka mig och surra omkring. Den ville kanske att jag skulle komma ihåg sommarens grillkvällar, blommor, bad och andra njutningar....

....eller helt enkelt ville den få mig att stiga upp och packa inför den vecka som jag precis avverkat med arbete i Kroatien. Tänk vilka insikter en fluga i ett sovrum kan ge.

Trevlig helg! Ingalill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar