måndag 5 juli 2010

Självförtroende - Självkänsla

Är det någon skillnad?

Självförtroendet handlar om vilket förtroende jag har för mig själv och det jag kan klara av. Självförtroendet är situationsbaserat och kan tränas upp med hjälp av Mental Träning.

Ett gott självförtroende innebär att jag ser på mina misslyckanden som en del av min utveckling och något jag kan lära mig av.

Vid dåligt självförtroende analyserar jag det som gått fel och får på så sätt min orättvisa självbild bekräftad.

Självkänsla är det sinnestillstånd jag har när jag ser på mig själv och är en upplevelse av identitet och egenvärde för den jag är. Självkänslan växer sig stark genom att jag blir sedd och bekräftad och utvecklas genom min uppfattning av att jag duger som jag är.

Vidare pratar vi om:

Självbild handlar om hur jag ser på mig själv. Ingen är född med dålig självbild, självbilden skapar vi själva under vår uppväxt och denna ligger till grund för hur vi ser på oss själva och vår identitet.

En god självbild innebär att jag accepterar mig själv som jag är.

En dålig självbild innebär att det inte spelar någon roll att andra säger att det är bra.

Självtillit innebär att jag litar på mig själv och då kan jag också lita på andra. Tilliten är grunden för mina tankar om mig själv.

Självkännedom handlar om att jag känner mig själv och hur jag reagerar i olika situationer, att jag kan lyssna på mina inre signaler och respektera dem.

Självförtroende är inget du föds med, det skapas genom tiden. Vad är självförtroende för dig?

1 kommentar:

  1. Hej Inga-Lill. Tack för en bra distinktion mellan dessa begrepp. Gillar att du även tar upp självkännedom och självbild. Tack för ett bra fredrag på NLP-dagen btw.

    SvaraRadera