onsdag 25 maj 2011

Värdefullt att skriva

Att skriva handlar om att leva. Det handlar om att vara specifik. Skrivandet handlar om att se, höra, känna, lukta och röra. Det handlar nästan mer om detta än om att tänka.

Jag har en uppfattning om att de som skriver, författare, bloggare eller vem det än är som skriver, hyser en stor kärlek till bokstäver. Det är också denna kärlek som skrivandet handlar om för mig.

Precis som i kärleken till en annan person handlar skrivandets kärleksakt om min allra djupaste respekt för bokstäverna som bildar ett ord. Skrivandet är ett sätt att nå kontakt, men samtidigt ska skrivandet behandlas med försiktighet, som om det vore något väldigt, väldigt värdefullt - för det är precis vad det är, värdefullt!


Det har inte hänt så mycket med min bok om sinnestillstånd den senaste tiden. Den ligger till sig för att mogna och så småningom blomstra i all sin prakt. Det är av respekt jag låter orden vila, orden bör inte hetsas fram, de ska mogna likt en spirande primör i sommarsolen.

2 kommentarer: