måndag 2 maj 2011

Mallorca

Mallorca är en spansk ö i Medelhavet sydost om Iberiska halvön och är den största ön i ögruppen Balearerna. Det fasta invånarantalet ligger runt 900 000, varav nästan 400 000 bor i huvudstaden Palma.

Ön är ett känt och kärt semestermål och många turister kommer dit för att sola och bada och så har det varit ända sedan 1950-talet. Omkring 10 miljoner turister besöker Mallorca varje år.

Mallorca har typiskt medlhavsklimat. Vintern är mild och somrarna torra och heta. Detta beror på att bergskedjan i nordväst skyddar mot nordanvindar. Man åtnjuter ungefär 300 soldagar om året och medeltemperaturen är cirka 20 grader på våren, 27 grader på sommaren, 21 grader på hösten och cirka 17 grader på vintern.

Det är lätt att förälska sig i den här ön.

***

För mig är Mallorca fantastiskt! När jag kom ner hade jag 23 grader varmt i luften och jag passade på att doppa tårna i ett ännu så länge lite kyligt Medelhav. Nu har alla kunder kommit och en spännande hälsovecka har precis börjat. Många glada överraskningar är inplanerade och själv är jag mycket förväntansfull inför våra dagar tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar