måndag 11 juni 2012

Jobbtid eller fritid?

När jag kommer hem från en resa och sätter mig framför datorn så händer det mer än sällan att jag överhopas av mail som akut behöver min uppmärksamhet. Hela mitt inre hjärnkontor får febril aktivitet och även om jag bara skulle sitta där framför datorn en liten stund så fastnar jag i "bara ett mail till"-träsket. Idag med internet, smartphones och alltings tillgänglighet är det lätt att tappa begreppen om hur snabbt man egentligen behöver vara till hands. Det är lätt att falla in katastroftänkandet att varje mail är så livsviktigt att allt det där andra i livet kommer i andra hand. Jag minns när hemtelefon och fax var sätten att kommunicera, då var de förväntade tidsramarna helt andra.


Vi lever i en underbar tid där det är så mycket enklare att få tag på varandra och om vi inte sätter upp gränser för oss själva riskerar vi att drunkna i denna lättillgänglighet. Jobbtid och fritid blir luddiga begrepp när var och varannan person har en smartphone som innebär att jobbet bara är några klick bort i fickan. Det är viktigt att sortera och prioritera. Jag behöver påminna mig om att ta en sak i taget och att också prioritera den där tiden som inte är jobb. Att ge mig själv en paus, stänga av datorn, sätta telefonen på ljudlös, gå till gymet, äta en härlig middag med maken och titta på ett bra program på tv och inte minst en stunds mental träning.


Ja pausen och vilan från det eviga informationsflödet är minst lika viktig som aktiviteten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar