måndag 18 juni 2012

Hindrar dina förväntningar dig från lycka?


De negativa förväntningarna fungerar som självuppfyllande profetior, vi letar anledningar till varför det är så där trist, fel, tråkigt och jobbigt som vi tänkt oss och när radarn är påslagen och inställd på felsökning så är det just fel vi brukar hitta.

Ja för de flesta kommer detta inte som någon nyhet, ”tänk positivt” har inpräntats i oss från olika håll det senaste decenniet. Det många inte tänkt på är att det ofta är de positiva förväntningarna som är värst.

Jag blev uppmärksam på det här om dagen när jag åt thaimat. Jag kom ihåg den härliga maten från vinterns Thailandsresa och beställde något som jag mindes var extra gott. När maten kom och jag med stor förväntan stoppade maten i munnen insåg jag snabbt att jag inte var i Thailand längre. Det var inte så att maten på något sätt smakade dåligt, det var bara att jag hade förväntat mig att det skulle smaka så som det gjorde på den där restaurangen under palmerna precis vid havet med solnedgången i blickfånget. Mina positiva förväntningar stod i vägen från att faktiskt uppskatta maten precis så som den var just där och då.

Ofta har vi en bild om i vilken form lyckan ska komma och när den kommer i form av något annat är vi så uppslukade av vår första föreställning att vi helt missar den chans till lycka som faktiskt visar sig för oss. Förväntan skapar en föreställning som tar oss bort från nuet, och det är enbart i nuet som nyckeln till lycka finns.


Så om vi vågar lägga både de negativa och positiva förväntningarna åt sidan finns en möjlighet att utforska livet precis som det är här och nu, och kanske blir det bättre än det man i sina vildaste fantasier kunde tänka sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar