tisdag 26 juli 2011

Reflektioner

I samband med terrordåden i Norge, dök det upp en del kommentarer på facebook som jag kände ett starkt motstånd till. Min första impuls var att ta bort dessa 'vänner' och dölja deras dumheter på min sida. När man som jag har många vänner på facebook - och många är verkligen mina intressanta och fantastiska vänner - lyckas det ibland komma till någon som jag inte alls vet något om. Några av dessa blev väldigt synliga i helgen.

Ska jag då ta bort dessa 'vänner' ? Fast då låter jag ju deras ord vara oemotsagda och det känns verkligen inte rätt. Är det då inte bättre att kommentera och säga emot? Vad är din åsikt?

Vårt svenska språk är verkligen så underbart. Vi kan använda det rak på sak, eller med metaforiska uttryck. Språket vi använder oss av är otroligt kraftfullt, det överraskar och skapar en stunds eftertanke. Vi använder oss ofta av liknelser som "att ha en gås oplockad..." och de flesta har då en egen tolkning av det som sägs och menas.

Själv läser jag då och då böcker som skrevs tidigt på 1900-talets sekel. I dessa böcker hittar jag ord och meningar som varken hörs eller skrivs så ofta längre. "Ety språket har utvecklats." "Då han vaknade stodo hans moder vid hans bädd." " Han gick och han höll sin mofannsders hand..." Att läsa och skriva är för mig ett sätt att berika mig och mina tankar, men också ett sätt att visa mina åsikter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar